یک پروتئین پانکراسی می تواند به درمان هیپوگلایسمی کمک کند

10 آوریل 2019- یک پروتئین خاص در پانکراس، می تواند بمنظور جلوگیری از کاهش قند خون (هیپوگلایسمی) در افراد مبتلا به دیابت که تحت درمان با انسولین هستند، مورد استفاده قرار گیرد.

نورونواستاتین(Neuronostatin) یک کشف نسبتا جدید است و محققان آمریکایی یابنده ی آن بر این باورند که می توانند از آن به عنوان درمان جدیدی برای هیپوگلایسمی استفاده کنند.محققان دانشگاه سنت لوئیس در میسوری، با تزریق نورونواستاتین به موشهای صحرایی متوجه شدند که این پروتئین لوزالمعده را مجبور به افزایش سطح قند خون می کند.

آنها همچنین بافت پانکراس انسانی را مطالعه کرده و کشف کردند که نورونواستاتین در هنگام افت قند خون به مقدار بیشتری تولید می شود و غلظت این پروتئین در هنگام استفاده از گلوکاگون افزایش می یابد.

محققان می گویند این یافته ها می تواند به ابداع درمان های آینده برای مقابله با هیپوگلایسمی با کمک این پروتئین کمک کند.

استفن گروت، دانشجوی دکترا در رشته ی فارماکولوژی و فیزیولوژی در دانشگاه سنت لوئیس در میسوری، گفت: گزینه های بسیار کمی برای جلوگیری از هیپوگلایسمی و درمان هیپوگلایسمی بدون علامت وجود دارد، درک عملکرد نورونواستاتین، اطلاعات ارزشمندی را برای جلوگیری از هیپوگلایسمی فراهم می کند و دانش کاملتری را در مورد چگونگی کنترل نرمال قند خون توسط پانکراس ارائه می دهد. محققان در حال حاضر به تحقیقات خود ادامه می دهند تا بتوانند تاثیر نورونواستاتین را بر میزان تولید گلوکاگون و انسولین از جزایر انسانی و نحوه تنظیم ترشح نورونواستاتین توسط بدن را کشف کنند.

یافته های این تحقیق در نشست سالانه ی انجمن فیزیولوژی آمریکا در طی نشست زیست شناسی آزمایشگاهی 2019 ارائه شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/apr/pancreas-protein-could-help-treat-hypoglycemia-90371453.html